Marloes Kleinjan

Bijzonder hoogleraar Youth Mental Health Promotion

Over

Marloes Kleinjan studeerde in 2004 af aan de Rijksuniversiteit Groningen (afstudeerrichting Sociale psychologie, met als nevenrichtigen Klinische psychologie en Gezondheidspsychologie) en promoveerde in 2009 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op een proefschrift getiteld ‘Dawning Dependence’. Ook rondde zij een master Epidemiologie af in 2007 aan het Netherlands Institute for Health Sciences in Rotterdam (NIHES).

Prof. Kleinjan was van 2009 tot 2014 als Postdoc en Universitair Docent werkzaam bij de Radboud Universiteit, op het gebied van middelengebruik en mentale gezondheid van jongeren. Ze werkt sinds september 2014 bij het Trimbos-instituut, eerst als programmahoofd Epidemiologie en sinds 2020 als programmahoofd Jeugd. Zij bekleedt sinds 2017 een bijzondere leerstoel op gebied van mentale gezondheidsbevordering jeugd aan de Universiteit Utrecht.

Expertise

Marloes is betrokken (geweest) bij verschillende grote landelijke onderzoeken naar mentale gezondheid en middelengebruik onder jongeren. Ook werkt ze aan meerdere integrale preventie- en interventieprogramma’s op het gebied van mentale gezondheid en middelengebruik. Met haar onderzoek wil ze bijdragen aan de ontwikkeling van effectief beleid op het gebied van mentale gezondheid en preventie.

Nevenfuncties

  • Vicevoorzitter Wetenschappelijke Raad van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie
  • Lid Adviesraad Kansspelautoriteit (Ksa)
  • Lid Schakel- en Adviesraad Jeugd
  • Voorzitter Commissie Wetenschappelijk Onderzoek GGZ-Oostbrabant

Publicaties

Kernpublicaties

  • de Jonge, M. C., Bukman, A. J., Ter Bogt, T., Onrust, S. A., & Kleinjan, M. (2023). What Do Young Adults Expect from the Recreational Use of Ecstasy (Methylenedioxymethamphetamine/Molly)? A Latent Class Analysis of a Convenience Sample of Dutch Young Adults. European Addiction Research, 1-10.
  • Kleinjan, M., Jansen, D. E., & van den Essenburg, M. (2022). The need for a data ecosystem for youth mental health in the Netherlands. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(18), 11499.
  • Tuijnman, A., Kleinjan, M., Olthof, M., Hoogendoorn, E., Granic, I., & Engels, R. C. (2022). A Game-Based School Program for Mental Health Literacy and Stigma on Depression (Moving Stories): Cluster Randomized Controlled Trial. JMIR Mental Health, 9(8).
  • Scheffers-van Schayck, T., Hipple Walters, B., Otten, R., & Kleinjan, M. (2021). Implementation of a proactive referral tool for child healthcare professionals to encourage and facilitate parental smoking cessation in the Netherlands: a mixed-methods study. BMC Health Services Research, 21(1), 1-14.
  • Vinci, C., Brandon, K. O., Kleinjan, M., & Brandon, T. H. (2020). The clinical potential of augmented reality. Clinical Psychology: Science and Practice, 27(3), e12357.
  • Kindt, K. C., Kleinjan, M., Janssens, J. M., & Scholte, R. H. (2016). The effect of a depression prevention program on negative cognitive style trajectories in early adolescents.Health Education Research31(5), 665-677.
  • Stikkelbroek, Y., Bodden, D. H., Kleinjan, M., Reijnders, M., & van Baar, A. L. (2016). Adolescent Depression and Negative Life Events, the Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation. PloS one, 11(8), e0161062.
  • Kleinjan, M., Rozing, M., Engels, R.& Verhagen, M (2014). Co-development of adolescent alcohol use and depressive feelings: The role of the Mu Opioid Receptor (OPRM1) A118G polymorphism. Development and Psychopathology, 27, 915-925
  • Malmberg, M., Kleinjan, M., Overbeek, G., Vermulst, A., Monshouwer, K., Lammers, J., … & Engels, R. C. (2014). Effectiveness of the ‘Healthy School and Drugs’ prevention programme on adolescents’ substance use: A Randomized Clustered Trial. Addiction, 109(6), 1031-1040
  • Lammers, J., Kleinjan, M., Kuntsche, E., & Engels, R.C.M.E. (2013) Examining the relations between substance use risk profiles, drinking motives and early adolescent alcohol use. Drug and Alcohol Dependence, 133(2), 571-579.

Alle publicaties