Naar aanleiding van het Nationaal Preventieakkoord is de meerjarige campagne PUUR rookvrij ontwikkeld. U leest hier meer over het doel van de campagne, de doelgroep en de betekenis van ‘PUUR’.
Doel van de campagne
De campagne PUUR rookvrij stimuleert mensen die roken om serieuze en effectieve stoppogingen te doen. Om te zorgen dat als iemand stopt, het ook lukt om gestopt te blijven. Hulp vragen in de omgeving en bij zorgprofessionals staat hierin centraal. Stoppen doe je samen, niet alleen.
Doelgroep PUUR rookvrij
De campagne PUUR rookvrij richt zich op mensen vanaf 18 jaar die roken en gemotiveerd zijn om te stoppen met roken. Ook worden mensen in de sociale omgeving van mensen die roken aangesproken.
Daarnaast wordt op verschillende momenten aandacht besteed aan specifieke doelgroepen. In 2022 richtte PUUR rookvrij zich op de doelgroep 'ouders met thuiswonende kinderen'. Ouders werden via diverse uitingen gestimuleerd om PUUR rookvrij te worden: Stoppen met roken kan op ieder moment.
Wat betekent ‘PUUR’?
Met ‘PUUR’ krijgen mensen die stoppen met roken een positieve identiteit. Zodat ze zich niet als stopper zien, maar als niet-roker. Of beter gezegd, als: ‘PUUR’.
PUUR werkt op twee manieren. De eerste betekenis van PUUR is ‘zuiver’, als in: vrij van sigaretten. Wanneer je niet rookt, is je lichaam puurder: je ademhaling, je smaak, je bloedvaten, je geur. Allemaal PUUR. De tweede betekenis sluit aan bij de redenen waarom mensen stoppen met roken: PUUR voor mijn baby bijvoorbeeld. Of PUUR voor mijn gezondheid.