Digitale media en onderwijs
Digitale media spelen een steeds grotere rol in het onderwijs. Dat benadrukt hoe belangrijk het is om gebalanceerd gamegedrag en gezond gebruik van sociale media bij leerlingen te bevorderen. Ontdek wat Gezonde School-adviseurs. preventiemedewerkers, docenten of andere onderwijsprofessionals kunnen doen op dit thema met behulp van het preventieprogramma Helder op School en andere materialen.
Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn
Deze pagina is gemaakt door het Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ben jij een partij of professional die werkt op het snijvlak van digitalisering en welzijn en wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten en recente ontwikkelingen in het veld? Mels je dan nu aan voor de nieuwsbrief van het Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn.

Preventieprogramma Helder op School
Het preventieprogramma Helder op School richt zich naast alcohol-, tabak-, en drugspreventie ook op gebalanceerd gamegedrag en sociale mediagebruik. Het programma biedt diverse tools en trainingen om gebalanceerd gamegedrag en gezond sociale mediagebruik onder leerlingen te stimuleren. Het aanbod is niveau- en leeftijdsspecifiek en wetenschappelijk onderbouwd.
Beleidsadvies gamen en sociale media op school
Het preventieprogramma Helder op School heeft een beleidsadvies ontwikkeld rondom gamen en sociale media op school. De focus van ons beleidsadvies ligt op (het voorkomen van) overmatig gamegedrag en sociale mediagebruik. Denk hierbij aan leerlingen die slaperig in de klas zitten door te veel gamen en die misschien extra begeleiding nodig hebben om te blijven functioneren. Hoewel de meeste leerlingen gezond en met veel plezier gebruik zullen maken van games en sociale media, ontstaan voor een enkeling problemen. Hier is het belangrijk om op tijd te signaleren en te begeleiden. Het beleidsadvies bevat tips voor het opstellen van het beleid en een voorbeeldreglement. Ook is er aandacht voor de rol van medewerkers, ouders en leerlingen.
Ouderavonden georganiseerd door preventiewerkers
Er zijn ouderavonden die preventiemedewerkers kunnen uitvoeren op het primair of voortgezet onderwijs over gamen en sociale media. De ouderavond is bedoeld om ouders en opvoeders inzicht te geven in problematisch gamegedrag en sociale mediagebruik, maar juist ook om te laten zien hoe leuk games en sociale media kunnen zijn. Daarnaast biedt de ouderavond handvatten aan ouders en opvoeders om het gesprek aan te gaan met hun kind.
E-learning 'Gamen en sociale media' voor onderwijsprofessionals
Er is een leerzame e-learning 'Gamen en sociale media' beschikbaar voor docenten of andere onderwijsprofessionals die meer willen weten over de onderwerpen gamen en sociale media. Het doel van de e-learning is om professionals te leren problematisch gamegedrag en sociale mediagebruik te signaleren en bespreekbaar te maken. De e-learning is geschikt voor docenten in het primair en voortgezet onderwijs. Voor de verhaallijnen in de e-learning is foto- en videomateriaal gebruikt van leerlingen op het voortgezet onderwijs. De e-learning is ontwikkeld samen met preventiewerkers die experts zijn op het gebied van gamen en sociale media.
Materialen over gamen
Folder 'Gamen, zonder flauwekul'
Jongeren van 14 tot 24 jaar, ook geschikt voor jongeren met een licht verstandelijke beperking
De folder ‘Gamen, zonder flauwekul‘ (2019) is voor jongeren tussen 14 en 24 jaar. De folder is zeer toegankelijk geschreven en daardoor ook geschikt voor jongeren met een lichte verstandelijke beperking (LVB). Het doel van de folder is jongeren te informeren over (de risico’s van) gamen. Er worden ook tips gegeven over verantwoord gamen.
Serious game 'MediaMasters'
Groep 7 en 8, ook beschikbaar voor speciaal onderwijs
MediaMasters (2018/2019) is een serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor groep 7 en 8. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid. In de game leren leerlingen meer over onderwerpen zoals privacy, online pesten, cybercrime, nepnieuws, games, reclame, onderzoeksvaardigheden, WhatsApp, sociale media, beeldtaal, fotograferen en vloggen. MediaMasters is ook beschikbaar voor het speciaal onderwijs.
Lespakket 'PLAY'
Jongeren van 12 tot 14 jaar
PLAY (2017) is een educatief pakket over verantwoord gamen en vrijetijdsbesteding voor jongeren tussen 12 en 14 jaar. PLAY kan ingezet worden in het voortgezet onderwijs en in de jeughulpverlening. Het pakket is ontwikkeld door de Belgische Vereniging voor Alcohol- en andere Drugsproblemen (VAD). Vanuit een positieve insteek geeft PLAY jongeren inzicht in hun eigen gamegedrag en dat van hun leeftijdsgenoten. PLAY wil jongeren helpen om op een verantwoorde manier te gamen, hen aan het denken zetten over hun vrijetijdsinvulling en over mogelijke alternatieve activiteiten en hobby’s.
Lespakket 'Vlucht naar Avatar'
Basisschoolleerlingen
'Vlucht naar Avatar' (2017) is een lespakket over gamen voor basisschoolleerlingen. Het lespakket is ontwikkeld door VAD. Met het lespakket wordt de kennis, het inzicht en de vaardigheden van leerlingen versterkt, zodat ze op een verantwoordelijke manier leren omgaan met gamen. Het pakket vertrekt vanuit de positieve insteek dat gamen leerzaam en ontspannend kan zijn, maar geeft ook aandacht aan de kleine groep gamers bij wie het game-gedrag kan ontsporen.