Het aanbod alcoholvrije dranken in de horeca kan een stuk creatiever en spannender; dat is het uitgangspunt van Happy Drinks. Wat zijn Happy Drinks en waar komt het idee voor Happy Drinks vandaan? En hoe dragen Happy Drinks bij aan het promoten van alcoholvrij drinken?
Expertisecentrum Alcohol
Deze pagina is gemaakt door het Expertisecentrum Alcohol. Met wetenschappelijke kennis helpt het expertisecentrum professionals gezondheidsschade door alcohol terug te dringen. Op zoek naar informatie voor jezelf of een ander? Kijk op alcoholinfo.nl.
Blijf op de hoogte
Met de nieuwsbrief van het Expertisecentrum Alcohol:
Heeft u een vraag?
Stuur ons een mailWat zijn Happy Drinks?
Happy Drinks zijn alcoholvrije dranken met een kick, drankjes waar je blij van wordt. Happy Drinks zijn ontwikkeld voor meerderjarige horecabezoekers aan wie in principe ook alcoholhoudende dranken verkocht mogen worden. Happy Drinks willen de concurrentie met alcoholhoudende dranken aangaan door het aanbod alcoholvrije dranken interessanter en spannender te maken. Het motto is: ‘Meer keuze voor het feestbeest’.
Alcoholhoudende dranken worden volop gepromoot maar alcoholvrije dranken krijgen nauwelijks aandacht en daarom is het ook niet zo gek dat er massaal voor alcohol wordt gekozen. Het alcoholvrije alternatief heeft een nudge nodig; door het aanbod interessanter te maken zal de consument er eerder voor kiezen.
In 2011 werkten Pierre en Lex het concept van Happy Drinks verder uit. Dit resulteerde in een website vol recepten voor Happy Drinks. Deze recepten zijn creatief, origineel en vaak met een spannend ingrediënt. Denk bijvoorbeeld aan drankjes met tabasco, verschillend gekleurde lagen of geserveerd in een uitgeholde meloen. De drankjes zijn op te delen in vier categorieën, die gebaseerd zijn op de redenen waarom jongeren drinken (drinkmotieven).
- Strength: rock-’n-rolldrinks met een heftige kick
- Social: dranken die je samen drinkt en die de vriendschap versterken
- Love: met ‘liefdesopwekkende’ kruiden zoals rozemarijn en munt
- Strange: mondsamentrekkende smaaksensaties
Happy Drinks in actie
Het belangrijkste doel van Happy Drinks is om de horeca te motiveren om het aanbod alcoholvrij flink uit te breiden. Om dit doel te bereiken zijn er verschillende Happy Drinks-activiteiten ontplooid.
Een aantal jaren stond er een Happy Drinks-bar op Pinkpop. Hier konden bezoekers alcoholvrije drankjes bestellen. Dat bleek een groot succes. Echte publiekslievelingen waren The Battery (met Sechuan Button), de Komkommie (met komkommersiroop) en The Bojito (een variant op de Mojito).
In 2017 werd Happy Drinks The Battle georganiseerd. Professionele bartenders bedachten originele, alcoholvrije dranken. De winnaar was bartender Mark Jedski. Hij bedacht The Madonna: like a virgin, een alcoholvrije gin-tonic met zelfgemaakte botanische siroop, die later ook echt op de markt kwam.
Happy Drinks in horecavakonderwijs
Happy Drinks heeft zich vanaf het begin ook gericht op het horecavakonderwijs, want daar worden de mensen opgeleid die later achter de bar staan. Happy Drinks is dan ook te vinden in de horecaleerlijn Tendens (van uitgeverij Edu’Actief) voor vmbo en mbo. Daarnaast werkt Happy Drinks samen met de Vereniging van Scholen met Horecaopleiding (VSHO). Alcoholvrij is een onderdeel van het bijscholingstraject voor docenten en Happy Drinks is onderdeel van de culinaire vakwedstrijden die de VSHO organiseert voor het vmbo-praktijkonderwijs. Op het programma van de wedstrijd staat sinds een aantal jaren het maken van een alcoholvrij aperitief.
Pierre en Lex hebben voor Boom Beroepsonderwijs in 2021 een speciale module Alcoholvrije dranken geschreven. De module richt zich op het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en behandelt naast Happy Drinks ook hoe de klassieke alcoholvrije productgroepen (zoals fris, thee, koffie, water en melk) naar een modern horecaconcept vertaald kunnen worden.
Steeds meer alcoholvrij
De markt voor alcoholvrije dranken is de laatste jaren positief veranderd. Het aanbod is groter en de consumptie van alcoholvrije dranken neemt ieder jaar toe. Happy Drinks heeft daarom de focus verlegd. Pierre Wind blijft op zijn eigen, unieke manier energie geven aan Happy Drinks. In zijn restaurants blijft hij werken aan een uitgebreide en vernieuwende alcoholvrije kaart. Het Trimbos-instituut zal zich vooral concentreren op het horecavakonderwijs en blijft samen met de VSHO invulling geven aan de studiedagen voor docenten en de culinaire wedstrijden.
Lees meer over Happy Drinks in de blog van Lex Lemmers ‘Tien jaar Happy Drinks’.