De Alcoholwet is de belangrijkste wet op het gebied van Alcoholpreventie en -handhaving in Nederland. Het Ministerie van VWS is verantwoordelijk voor de Alcoholwet. We zetten de belangrijkste punten uit de Alcoholwet op een rijtje.
Vragen?
Expertisecentrum Alcohol
Deze pagina is gemaakt door het Expertisecentrum Alcohol. Met wetenschappelijke kennis helpt het expertisecentrum professionals gezondheidsschade door alcohol terug te dringen. Op zoek naar informatie voor jezelf of een ander? Kijk op alcoholinfo.nl.
Blijf op de hoogte
Met de nieuwsbrief van het Expertisecentrum Alcohol:
Heeft u een vraag?
Stuur ons een mail
Prijsbeleid
Prijsverhoging of het voorkomen van prijsverlagingen zijn effectieve maatregelen om alcoholgebruik te voorkomen. In de Alcoholwet is opgenomen dat prijsacties met een prijsverlaging van meer dan 25% zijn verboden [1]. Dit geldt voor de verkoop van alcoholhoudende dranken voor ‘gebruik elders dan ter plaatse’ en daarmee dus voor verkooppunten waar je drank koopt om thuis te drinken, zoals supermarkten, slijterijen en webshops. Prijsacties van meer dan 25% voor ‘gebruik ter plaatse’, zoals happy hours in de horeca, zijn nog wel toegestaan. Gemeenten kunnen prijsacties voor happy hours wel beperken tot maximaal 40%, door dit op te nemen in een gemeentelijke verordening [2].
Beperken beschikbaarheid van alcohol
Het beperken van de beschikbaarheid van alcohol is één van de meest effectieve maatregelen om het alcoholgebruik en de daaraan gerelateerde schade terug te dringen [3]. In de Alcoholwet zijn verschillende maatregelen opgenomen om de beschikbaarheid van alcohol te beperken:
- Het instellen van de leeftijdsgrens van 18 jaar voor de verkoop van alcohol (inclusief wederverstrekking),
- Het beperken van het aantal verkooppunten,
- En het toezicht en handhaving op de Alcoholwet
Lees meer over het beperken van de beschikbaarheid van alcohol in de Alcoholwet.
Alcoholmarketing
Het beperken of verbieden van alcoholmarketing en -reclame zijn kosteneffectieve manieren om alcoholgebruik te beperken [4]. In de Alcoholwet zijn geen verboden of beperkingen opgelegd op het gebied van alcoholmarketing en – reclame. In Nederland wordt alcoholreclame grotendeels gereguleerd door middel van ‘zelfregulering’ door de alcoholproducenten (zie ook: Alcoholmarketing en –reclame).
In de Alcoholwet is wel opgenomen dat bij algemene maatregel van bestuur in het belang van de volksgezondheid regels kunnen worden gesteld met betrekking tot de inhoud van reclame voor alcoholhoudende drank, de doelgroepen waarop zodanige reclame is gericht, alsmede de tijd en de wijze waarop en de plaats waar reclame wordt gemaakt [5]. Van deze mogelijkheid is tot op heden geen gebruik gemaakt.
Personeel
Voor de verkoop van alcohol moet er altijd een leidinggevende aanwezig zijn die toeziet op verantwoorde verstrekking van alcohol. Deze leidinggevende moet in het bezit zijn van een erkend Sociaal Hygiëne diploma en ingeschreven staan in het landelijk Register sociale hygiëne. Voor paracommerciële instellingen geldt dat er altijd minimaal één persoon aanwezig is met een Sociaal Hygiëne diploma of het Certificaat Verantwoord Alcohol Verstrekken.
Er wordt soms ook alcohol verkocht in of op bepaalde vervoersmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan bierfietsen, partybussen en boten die door de binnenstad varen. Om de risico’s op overlast te verkleinen kan met een gemeentelijke verordening worden bepaald dat hierbij altijd een medewerker aanwezig moet zijn met voldoende kennis van sociale hygiëne. De medewerker moet dit kunnen aantonen met een erkend Diploma Sociale Hygiëne.
Referenties
- Overheid.nl (2025). Alcoholwet, artikel 2. Geraadpleegd van https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0002458¶graaf=2&artikel=2&z=2025-01-01&g=2025-01-01
- Overheid.nl (2025). Alcoholwet, artikel 25d. Geraadpleegd van https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0002458¶graaf=3a&artikel=25d&z=2025-01-01&g=2025-01-01
- Holder, H. D. (1998). International research monographs in the addictions. Alcohol and the community: A systems approach to prevention. New York, NY, US: Cambridge University Press.
- Burton, R., Henn, C., Lavoie, D., O’Connor, R., Perkins, C., Sweeney, K., … Sheron, N. (2017) A rapid evidence review of the effectiveness and cost-effectiveness of alcohol control policies: an English perspective. Lancet. 2017 Apr 15; 389(10078):1558-1580. doi: 10.1016/S0140-6736(16)32420-5.
- Overheid.nl (2025). Alcoholwet, artikel 2a. Geraadpleegd van https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0002458¶graaf=2&artikel=2a&z=2025-01-01&g=2025-01-01