Stijn legt basis voor werken aan studentenwelzijn in Nederland
Het Trimbos-instituut heeft vanuit het programma Stijn een rapport gepubliceerd: ‘Integraal werken aan studentenwelzijn’. Dit is in samenwerking met het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO). Het rapport is een kennissynthese en biedt inzichten in bestaande integrale modellen, frameworks en praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland voor werken aan studentenwelzijn in het mbo, hbo en wo. Op basis van deze inzichten werkt het programma Stijn aan de ontwikkeling van een framework. In december wordt dit framework gelanceerd.
De kennissynthese is een leidraad en geeft onder andere antwoord op de vragen: Wat houdt integraal werken in als het gaat om studentenwelzijn? Welke theoretische modellen zijn van belang als het gaat om studentenwelzijn? Welke frameworks voor werken aan studentenwelzijn bestaan er al? En welke praktijkvoorbeelden uit het mbo, hbo en wo zijn er in Nederland? De antwoorden op deze vragen komen uit een uitgebreide verkenning van wetenschappelijke literatuur, aangevuld met voorbeelden uit Nederland en andere landen.
Van kennissynthese naar framework
Het programma Stijn benadrukt dat studentenwelzijn van groot belang is en ondersteunt onderwijsinstellingen in het bevorderen hiervan. De kennissynthese is een belangrijke stap in de ontwikkeling van het framework. Dit gaat handvatten geven voor het bevorderen van de mentale gezondheid en het terugdringen van risicovol middelengebruik bij studenten. Het is bedoeld om onderwijsprofessionals, gemeenten en preventieprofessionals te ondersteunen. In december lanceert het programma dit framework. Tegelijkertijd verschijnt er een product dat gebruikers inzicht geeft in hoe ze doeltreffend met het framework aan de slag kunnen gaan.