Nieuw en begrijpelijk informatiemateriaal over de POH-GGZ in diverse talen: waarom dit belangrijk is
![](https://www.trimbos.nl/wp-content/uploads/2025/02/POH-GGZ.jpg)
Wanneer ga je naar de praktijkondersteuner huisartsenzorg ggz (POH-GGZ)? Welke hulp kun je daar verwachten? Toegankelijke en duidelijk informatie is belangrijk voor mensen met mentale klachten, geven Jasper Nuijen en Abbey Visser aan. Daarom is er nieuw informatiemateriaal in verschillende talen gemaakt. Waarom dat belangrijk is en waar het te vinden is, lees je in dit blog.
De praktijkondersteuner huisartsenzorg ggz (POH-GGZ) heeft sinds de introductie van de functie in 2008 een steeds belangrijkere rol gekregen in de hulp bij psychische (mentale) klachten. In vrijwel elke huisartsenpraktijk in Nederland is een POH-GGZ werkzaam [1] en in 2023 hadden ruim 700.000 personen contact met deze professional [2].
Hoewel uit onderzoek komt dat hulpontvangers over het algemeen ‘tevreden’ tot ‘zeer tevreden’ zijn over de POH-GGZ, benoemen zij ook verbeterpunten [3]. Zo is er behoefte aan duidelijke informatie over voor wie de POH-GGZ is bedoeld en wat deze professional doet [3,4]. Niet alleen voor mensen die via hun huisarts worden verwezen naar de POH-GGZ. Maar ook voor mensen die nog niet in beeld zijn, maar voor wie contact met de POH-GGZ wel passend kan zijn. Daarom is in samenwerking met verschillende partijen (zie kader onderaan) nieuw en begrijpelijk informatiemateriaal ontwikkeld in diverse talen.
Waarom begrijpelijk informatiemateriaal over de POH-GGZ belangrijk is
Soms kunnen mentale klachten langer duren of vinden mensen het lastig om ermee om te gaan. Door mensen beter te informeren over de rol van de POH-GGZ, kunnen ze makkelijker en sneller hun weg vinden naar deze praktijkondersteuner. Ook krijgen mensen met het informatiemateriaal een duidelijk beeld van wat ze van de hulp van de POH-GGZ kunnen verwachten. En dat de POH-GGZ ook kan helpen om andere hulp te vinden wanneer dat nodig is. Denk daarbij aan hulp in het sociaal domein, de ggz of via zelfregie- of herstelinitiatieven [5].
Speciale aandacht voor mensen die minder in beeld komen bij de POH-GGZ
Toegankelijke en duidelijke informatie is in het bijzonder belangrijk voor mensen met mentale klachten die de weg naar de POH-GGZ minder goed weten te vinden. Bijvoorbeeld mensen met een niet-westerse migratieachtergrond, mensen met een lagere sociaaleconomische positie en oudere mensen (65-plus) [4, 6-8]. Bij het maken van het informatiemateriaal is er daarom extra aandacht gegeven aan hen. Dit is gedaan door het materiaal samen met vertegenwoordigers uit deze groepen te ontwikkelen.
Via co-creatiesessies en interviews is gevraagd welke verwachtingen zij bij de POH-GGZ hebben, wat er op het informatiemateriaal moet komen te staan, en hoe het materiaal eruit moet komen te zien. Daarnaast hebben POH’s-GGZ en kaderhuisartsen GGZ [9] hun input gegeven tijdens de verschillende fasen van het ontwikkelproces.
Digitaal informatiemateriaal: flyer en beeldverhaal
Het informatiemateriaal bestaat uit een online flyer en beeldverhaal en is in begrijpelijke taal geschreven. In de flyer staat wat de POH-GGZ doet, hoe die helpt en andere praktische informatie. In het beeldverhaal volgt de lezer het verhaal van Maryam. Maryam zit niet lekker in haar vel en zoekt hulp bij de POH-GGZ.
Naast een Nederlandse versie, zijn de flyer en het beeldverhaal beschikbaar in drie andere talen: Engels, Arabisch en Turks.
Het informatiemateriaal is te vinden bij de Landelijke Vereniging POH-GGZ (LV POH-GGZ). Zorgverleners en andere geïnteresseerden kunnen hier het materiaal downloaden.
Referenties
[1] Flinterman, L., E. Vis, E., Noordman, J., & Batenburg, R. (2023). De praktijkondersteuner en praktijkverpleegkundige (POH) in beeld. Inzicht in de omvang en samenstelling van de POH-beroepsgroep in Nederland. Utrecht: Nivel. 1004466_0.pdf
[2] Fachtsheet GGZ. Zeist: Vektis. Gepubliceerd op: 06/01/2025 Factsheet GGZ
[3] Nuijen, J., Kenter, A., Wijnen, B., & Ringoir, L. (2021). Functie POH-GGZ: succesfactoren en Verbeterpunten. Factsheet onderzoek. Utrecht: Trimbos-instituut. AF1926-Functie-POH-GGZ-succesfactoren-en-verbeterpunten.pdf
[4] Nuijen, J., Kenter, A., den Hollander, W., & Ringoir, L. (2021). Wat vinden patiënten van de POH-GGZ? Patiëntervaringen, patiënttevredenheid, en beïnvloedende factoren. Utrecht: Trimbos-instituut. AF1937-Wat-vinden-patienten-van-de-POH-GGZ.pdf
[5] https://mindplatform.nl/project/herstelacademies-zelfregienetwerken-2
[6] Leone, S.S., Smeets, O., Lokman, S. et al. (2022). Comparing a ses-sensitive and an all-ses implementation strategy to improve participation rates of patients with a lower socioeconomic background in a web-based intervention for depressive complaints: a cluster randomised trial in primary care. BMC Primary Care. Aug 11;23(1):205. doi: 10.1186/s12875-022-01793-w.
[7] Nuijen, J., Mijnans, C., & van Bon-Martens, M. (2024). Landelijke Monitor Depressie. Vierde peiling. Utrecht: Trimbos-instituut. INF149-Infographic-Landelijke-monitor-Depressie-vierde-peiling.pdf
[8] Witlox, M., Kraaij, V., Garnefski, N., et al. (2018). An Internet-based Acceptance and Commitment Therapy intervention for older adults with anxiety complaints: study protocol for a cluster randomized controlled trial. Trials, Sep 17;19(1):502. doi: 10.1186/s13063-018-2731-3.
[9] PsyHAG is het netwerk van kaderhuisartsen GGZ. Deze huisartsen hebben een specifieke expertise op het gebied van diagnostiek en behandeling van psychische klachten binnen de huisartsgeneeskunde. https://psyhag.nl/
[10] Functie- & competentieprofiel POH-GGZ 2020. Versie 1.0
Bron: https://poh-ggz.nl/Informatiemateriaal