Blue Monday bestaat niet

blue-monday-bestaat-niet

Ieder jaar horen we hetzelfde verhaal; het is weer Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar! Op deze dag, de maandag van de laatste volle week van januari, voelt bijna iedereen zich miserabel, somber of weemoedig. De winter is nog maar net begonnen, de dagen zijn nog donker, en al je goede voornemens zijn alweer in de prullenbak beland.

Dit jaar valt deze verschrikkelijke dag op maandag 20 januari. Help. Sla deze dag over. Blijf in je bed en kom er de hele dag niet meer uit. Of… valt het allemaal wel mee?

  • Blue Monday kreeg een pseudo-wetenschappelijk tintje doordat het is gekoppeld aan een ingewikkelde formule. Deze formule snijdt geen hout en is door een psycholoog in opdracht gemaakt van een reisorganisatie die hiermee mensen aan wilde sporen tot het boeken van een vakantie. Een reclamestunt dus.
  • Gelukkige en ongelukkige dagen kun je niet berekenen met een formule. We hebben allemaal gelukkige en minder gelukkige dagen. Nederlanders behoren tot de gelukkigste mensen van de wereld, gemiddeld geven we ons leven een 7,8. Maar hoe erg is het als je vandaag een keer een 5je of 6je geeft? Is dat per se een Blue Monday? En hoe kijken mensen in minder gelukkige landen hier tegenaan? Misschien zouden zij hun gelukkigste dag graag willen ruilen met onze Blue Monday. Blue Monday is een uitvinding voor Westerse gelukkige landen.
  • Ondertussen zijn er  veel mensen die wel degelijk een ernstige depressie hebben en daaronder lijden. Of het nou Blue Monday is of niet. Een gedachte: zou een dag als Blue Monday kunnen bijdragen aan de inflatie van het begrip depressie? Het is net alsof iedereen een beetje depressief is. Maar een depressie is een serieuze aandoening, net als andere stoornissen en ziekten dat zijn.
  • Inmiddels heeft de betreffende psycholoog die zich voor het karretje liet spannen van de reisorganisatie (en ook al eerder een formule bedacht voor een ijsjesfabrikant, maar dat terzijde) ‘spijt’ gekregen, en leende zich voor de #stopbluemonday campagne. Die, hoe ironisch, is bedacht door het toerismebureau van de Canarische eilanden met als doel mensen naar het eiland te trekken. Deze man kent blijkbaar geen grenzen.
  • Hoe dan ook heeft Blue Monday een vaste plek weten te veroveren in het rijtje aan speciale dagen (bijna iedere aandoening, situatie of mensenrecht heeft zijn eigen dag). Volgens journalisten misbruiken gezondheidsorganisaties Blue Monday voor hun eigen boodschap.
  • Hoe erg is het dat we ieder jaar weer stilstaan bij Blue Monday? Misschien is het bij uitstek wel een dag die mensen een aanleiding geeft om naar hun eigen mentale fitheid te kijken. Of kan zo’n speciale dag voor bewustzijn zorgen voor mensen met psychische klachten? Ook dit jaar is er weer een groot Depressiegala op Blue Monday (bijna uitverkocht) waarin cabaretiers, auteurs en deskundigen aandacht vragen voor depressie. Een vrolijke avond als tegenwicht tegen Blue Monday waarin bewustzijn en begrip voor mensen met een depressie wordt gekweekt.

Laat het er niet bij zitten

Zelf een andere draai geven aan deze dag? Trimbos werkt aan het verminderen van het aantal mensen voor wie 20 januari écht een depressieve dag is. Gebruik Blue Monday om je kennis over depressiepreventie te vergroten.