Het brede gesprek in de huisartsenpraktijk

Een onderzoek naar drie modellen voor persoonsgerichte gespreksvoering

Huisartsen en praktijkondersteuners (POH’s) spelen een cruciale rol in het ondersteunen van patiënten met psychosociale klachten. Vaak spelen onderliggende sociaal-maatschappelijke problemen hierbij een rol. Denk daarbij aan eenzaamheid, schulden, werkloosheid of zingevingsvraagstukken. Een puur medische aanpak is niet voldoende om deze patiënten te helpen. Om beter aan te sluiten bij de unieke situatie van elke patiënt, is het voeren van ‘het brede gesprek’ van groot belang.

Het brede gesprek is een gespreksvorm waarbij huisartsen en POH’s niet alleen kijken naar klachten en symptomen van een patiënt, maar naar de gehele context, oftewel ook naar diens leefomstandigheden. De focus gaat van ‘Wat gaat er niet goed?’ naar ‘Wat kan er wél?’. Daardoor verschuift de aandacht naar eigen regie, veerkracht en zingeving van de patiënt. De patiënt besluit samen met de arts wat een goede vervolgstap is om de klacht op te lossen. Dat kan bijvoorbeeld een doorverwijzing naar het sociaal domein zijn, een (vervolg)gesprek in de huisartsenpraktijk, of dat de patiënt zelf aan de slag gaat.

Het Trimbos-instituut en samenwerkingspartners onderzochten drie gespreksmodellen voor brede gespreksvoering, het Spinnenweb van Positieve Gezondheid, het 4Domeinen-model en het KOP-model, om inzicht te krijgen in het gebruik en de ervaringen van professionals en patiënten en om aanbevelingen te doen om het brede gesprek duurzaam in te bedden in de huisartsenzorg.

Tag:
Auteur N. Bos, J. Boumans, V. Schutjens, A. van Jaarsveld, J. Nuijen
Jaar

Pagina's

100

SKU TRI-61-011
Category Rapporten
Tag: