Op deze pagina beantwoorden we vragen die scholen vaak stellen over Helder op School.
Onderwerpen
Het hoe en waarom van Helder op School
Leerlingen en studenten die geen middelen gebruiken zitten lekkerder in hun vel en voelen zich fitter. Dit vergroot hun mentale weerbaarheid tegen verleidingen als roken, vapen, alcohol en drugs. Daarom is het belangrijk leerlingen en studenten tijdig te stimuleren en te leren om gezonde keuzes te maken over roken, vapen, alcohol- en drugsgebruik en om middelengebruik zoveel mogelijk te ontmoedigen. Als school draag je daarmee bij aan een gezond schoolklimaat waarin jongeren zich goed kunnen ontwikkelen.
Middelengebruik onder jongeren is al jarenlang hoog. Het overgrote deel van de jongeren doet tijdens de schooljaren ervaring op met roken, vapen, alcohol en/of drugs. Daarom is het belangrijk om hier juist in deze leeftijdsfase en ook op school aandacht aan te besteden.
Lees meer in de factsheet Belang van preventie op school
“Met zo’n integraal programma als Helder op School weet je zeker dat je dingen doet die bewezen effectief zijn en geen kostbare energie verspilt aan dingen die niet werken.” - Gezonde School-adviseur
We zijn ons ervan bewust dat er veel van scholen gevraagd wordt. Maar we raden toch aan om te investeren in de integrale aanpak van Helder op School, omdat dit op de lange termijn juist veel oplevert. Leerlingen zitten beter in hun vel, presteren beter op school, spijbelen minder en zijn mentaal weerbaarder. Daarbij voorkom je incidenten en als zich toch een incident voordoet weet iedereen direct wat hij of zij moet doen.
Een ander voordeel is dat je als school laat zien dat je leerlingenzorg en een veilig en gezond schoolklimaat hoog in het vaandel hebt. Als je niets doet, draag je onbewust misschien zelfs bij aan het taboe rondom gebruik. Dit maakt het moeilijker voor leerlingen én docenten om eventuele problemen bespreekbaar te maken. En dat is jammer, want hoe eerder individuele problemen aangepakt worden, hoe groter de kans op succes.
Daarbij hoef je niet alles in één keer te doen. Je kunt de aanpak stapsgewijs opbouwen over meerdere jaren. Door te werken met een erkende interventie kies je voor een werkwijze die bewezen effectief is. Je investeert in kwaliteit en dat vraagt wat meer tijd en aandacht, maar je weet dan wel zeker dat je echt doet wat werkt.
“Begin nou eens met dat beleidsformat, train een aantal docenten, houd een ouderavond en doe het lespakket Frisse Start in de brugklassen. Dan ben je al een eind op weg.” - Preventiewerker regionale instelling voor verslavingszorg
Ouders zijn primair verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. We weten uit onderzoek dat ouders veel meer invloed hebben op hun kinderen dan zij zelf vaak denken. Duidelijke regels stellen en in gesprek blijven met kinderen blijkt ertoe te leiden dat kinderen later beginnen met roken en drinken en minder drugs gebruiken.
Maar ook de school of onderwijsinstelling heeft een belangrijke taak in het voorbereiden van de leerlingen op deelname aan de samenleving. Kinderen brengen immers een groot gedeelte van hun tijd op school door, in ieder geval tot hun 16e jaar.
Wij denken dan ook dat ouders en school gezamenlijk de taak hebben om de gezondheid van de kinderen te bewaken en te bevorderen. Door vanuit school de ouders te betrekken, zorgt je dat de opvoeding thuis en de activiteiten op school op elkaar aansluiten. Onderzoek laat zien dat deze aanpak het meest effectief is.
Lees ook de factsheet Belang van preventie op school
Als je kiest voor Helder op School met begeleiding van een Gezonde School-adviseur van de GGD of een preventiedeskundige van een instelling voor verslavingszorg, dan weet je als school dat docenten en ander schoolpersoneel getraind en begeleid worden door professionals met relevante kennis en ervaring. Deze professionals worden eerst zelf getraind en weten hoe je signalen van riskant gebruik kunt herkennen, een goed zorgplan opstelt en eventuele problemen bespreekbaar maakt. Ze helpen je op weg met advies en praktische tools.
“Het kost je veel meer tijd om het allemaal zelf uit te zoeken. De adviseur neemt ons veel werk uit handen en weet de weg al, waardoor we ook effectiever werken.” - Teamleider mbo
Middelengebruik is een breed en urgent maatschappelijk probleem. Het komt voor op álle scholen. Bijna de helft van de leerlingen tussen 12 en 16 jaar heeft weleens alcohol gedronken en één op de zes leerlingen heeft weleens gerookt. Aandacht voor gezond leven, leren en ontwikkelen maakt deel uit van de brede opdracht van scholen en van het creëren van een stevige pedagogische basis. Aandacht voor middelengebruik hoort hier bij.
Preventie is er bovendien op gericht om te voorkomen dat er problemen ontstaan. Het puberbrein is in ontwikkeling en daardoor extra kwetsbaar. Problematisch gebruik van alcohol en drugs verstoort die ontwikkeling en kan leiden tot slechtere schoolprestaties, verzuim en soms zelfs tot schooluitval. Daarom is het belangrijk om leerlingen op een gezonde manier te leren omgaan met het gebruik van tabak en nicotine, alcohol en drugs en op een verantwoorde manier te gokken, gamen en sociale media te gebruiken. Het is ook essentieel om hierin samen te werken met de ouders of andere opvoeders. Met als doel om gebruik te voorkomen of in elk geval zo lang mogelijk uit te stellen. Hiermee legt de school een goede basis voor de toekomst van de leerlingen.
Voorlichting vanuit een waarschuwende benadering gaat vooral in op de gevaren van middelengebruik en het risico op verslaving. Leerlingen worden gewaarschuwd om er niet aan te beginnen en er worden angstgevoelens gecreëerd. Ervaringsdeskundigen maken natuurlijk veel indruk op jongeren. Maar voor een heleboel jongeren staat een verhaal van bijvoorbeeld een ex-verslaafde ook ver van hen af. De meeste jongeren gaan immers niet verder dan kennismaken en experimenteren met middelen. Het is daarom veel belangrijker om over de risico’s van gebruik te praten dan over verslaving.
Een genuanceerde en realistische benadering werkt beter. Helder op School kiest voor een persoonsgerichte benadering met lesmateriaal dat goed aansluit bij de belevingswereld van jongeren en aandacht besteedt aan kennis, het vormen van een eigen mening, het vergroten van eigenwaarde, het leren maken van keuzes en het bieden van weerstand aan groepsdruk. Daarnaast staan de lessen niet op zichzelf. Wanneer Helder op School volledig wordt uitgevoerd, zijn de lessen ingebed in een goed zorg- en begeleidingssysteem, een duidelijk schoolbeleid en geïnformeerde en betrokken van ouders.
Lees meer
- Blog over de keerzijde van afschrikwekkende voorlichting op school
- Richtlijnen verslavingspreventie binnen het onderwijs. Deze richtlijnen geven meer duidelijkheid over de manier van werken, de beschikbare interventies en de theoretische onderbouwing. Ze geven een overzicht van wat werkt (en wat niet) op welke leeftijd.
- Standpunt en advies van Helder op School over de inzet van ervaringsdeskundigen bij voorlichting
De lespakketten van Helder op School zijn niet primair gericht op voorlichting over tabak, alcohol en drugs, maar wel op kennis, houding en gedrag. De lessen sluiten aan op de ontwikkelingsfase van het kind, waarbij is onderzocht wat wel en niet werkt. Op deze manier is het aanbod per leeftijdsfase zo effectief mogelijk ingericht en wekken de lessen geen onnodige extra nieuwsgierigheid op.
De lespakketten richten zich o.a. op:
- stellen van een sociale norm (het is niet normaal om middelen te gebruiken, zeker niet ‹18 jaar)
- betrekken van ouders en andere opvoeders
- versterken van zelfcontrole
- weerbaar maken tegen groepsdruk
Lees meer in de Richtlijnen verslavingspreventie binnen het onderwijs. Deze richtlijnen geven meer duidelijkheid over de manier van werken, de beschikbare interventies en de theoretische onderbouwing. Ze geven een overzicht van wat werkt (en wat niet) op welke leeftijd.
Het is zinvol om de kennis van de leerlingen te checken. Leeftijdsgenoten en sociale media zijn niet altijd de beste informatiebronnen.
Docenten die hun kennis willen opfrissen kunnen gebruik maken van de e-learning Middelenkennis voor docenten en andere onderwijsprofessionals.
De aanpak van Helder op School is veel breder dan alleen kennis van middelen en maakt gebruik van onderliggende principes waarvan we weten dat deze werken (zie Richtlijnen verslavingspreventie in het onderwijs).
Het feit dat je dit als school aanpakt geeft juist aan dat je de gezondheid van je leerlingen en jouw verantwoordelijkheid als school serieus neemt, ook naar ouders en toekomstige leerlingen. Middelengebruik is een algemeen maatschappelijk thema. Door dit thema aan te pakken voorkom je bovendien onnodige incidenten.
Jaarlijkse evaluatie is een goed middel om na te gaan of het beleid volstaat of dat er nog aanpassing nodig is. Het inplannen van een jaarlijks evaluatiegesprek houdt het thema blijvend op de agenda en zorgt dat de afspraken scherp blijven.
Tip: neem in het beleid op wie verantwoordelijk is voor het inplannen van dit gesprek. Het kan helpen als er iemand is op de school die het onderwerp blijft aanwakkeren en draagvlak creëert om met het thema aan de slag te blijven, zoals een zorgcoördinator.
Nee, Helder op School heeft op dit moment geen aanbod voor hbo en wo. We verwijzen daarvoor graag door naar een nieuw programma in ontwikkeling: Stijn (Studentenwelzijn mbo, hbo en wo). Dit programma is opgezet om onderwijsinstellingen, gemeenten en preventie- en zorgprofessionals te helpen om het studentenwelzijn te verbeteren en studenten veerkrachtiger te maken. Uit onderzoek blijkt dat veel studenten last hebben van prestatiedruk, stress en psychische klachten en ook studeren lukt het beste als je goed in je vel zit.
Dealen op school
Dealen is het 'in bezit hebben van meer dan een gebruikershoeveelheid drugs' (meer dan 5 gram) en ‘het al dan niet gratis verstrekken, verkopen, kopen, vervoeren en afleveren van drugs’. Dealen van soft- en harddrugs is wettelijk verboden. De verkoop van cannabis in coffeeshops wordt gedoogd. Maar wie als individu verkoopt riskeert een straf.
Wanneer een leerling betrapt is op dealen, neemt de school maatregelen en worden ouders/verzorgers geïnformeerd. Ook worden binnen school de leerlingbegeleider, de zorgcoördinator en de mentor ingelicht. Afhankelijk van de ernst van de overtreding kan een leerling geschorst of verwijderd worden van school.
Lees ook het Standpunt en advies van Helder op School over dealen op school
Handhaving en sancties
Het helpt om een handhavingsplan te maken waarin omschreven staat wie verantwoordelijk is voor handhaving en welke acties bij overtreding volgen. Deze acties zullen per middel verschillen en het maakt ook verschil of een leerling een regel voor het eerst of met regelmaat overtreedt.
Denk bijvoorbeeld aan een gesprek met de leerling, het informeren van de ouders of het geven van een leeropdracht. In ernstiger gevallen kan overgegaan worden tot nablijven, uitsluiting van een excursie of zelfs schorsing.
Zie ook het Format voor beleid uit Nijmegen (met voorbeelden van leeropdrachten).
Herkennen en bespreekbaar maken van riskant gebruik
Het is belangrijk dat schoolpersoneel signalen van problematisch gebruik leert herkennen en dat zij weten hoe zij vervolgens het gesprek met een leerling aan kunnen gaan. Training van schoolpersoneel kan hierbij helpen. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met de instelling voor verslavingszorg in uw regio.
Daarnaast is het goed om dit onderwerp toe te voegen aan het zorgprotocol van de school. Leg daarin vast wie welke actie onderneemt bij een vermoeden van riskant of problematisch gebruik, welke zorg de school zelf biedt en naar welke partners kan worden doorverwezen voor passende hulp (ook preventief!). Ook hierbij kan de instelling voor verslavingszorg helpen. Kijk ook bij de pijler signaleren en begeleiden.
Training van schoolmedewerkers kan hierbij helpen. Als onderdeel van Helder op School kunnen docenten en ander schoolpersoneel getraind worden door professionals met relevante kennis en ervaring. Deze professionals (adviseurs van de GGD en preventiedeskundigen van de regionale instelling voor verslavingszorg (IVZ)) weten hoe je de signalen kunt herkennen, een goed zorgplan opstelt en eventuele problemen bespreekbaar kunt maken.
Incident
We snappen deze vraag, maar om effectief met het thema middelenpreventie aan de slag te gaan is een structurele aanpak toch wel belangrijk; snelle oplossingen hebben helaas onvoldoende effect.
Met de aanpak van Helder op School komt het thema terug in de lessen, in de fysieke en sociale omgeving, in signalering en in het schoolbeleid. Door deze schoolbrede aanpak is de kans op blijvend effect het grootst: gezonde leerlingen en studenten die lekker in hun vel zitten, gezonde keuzes maken en opgroeien tot volwassenen voor wie een gezonde leefstijl vanzelfsprekend is.
“Zo’n lespakket heeft pas effect als het ingebed is in het kader van duidelijke schoolregels en duidelijke zorg als het misgaat.” - Gezonde School-adviseur
We weten uit onderzoek dat klassikale lessen veel effectiever zijn als er duidelijke afspraken zijn voor iedereen en als de zorg voor individuele leerlingen op orde is. We weten ook dat betrokkenheid van de ouders het effect van lessen in de klas versterkt. Het belangrijkste is dat leerlingen overal dezelfde boodschap krijgen, zowel op school als thuis: niet roken of drinken en geen drugs gebruiken voor je 18e.
Lees meer in de factsheet Belang van preventie op school
Kluiscontrole
Het doorzoeken van kluisjes van leerlingen op school is toegestaan. Het kluisje is tijdelijk ter beschikking gesteld aan de leerling, maar blijft eigendom van de school.
Er zijn wel twee voorwaarden:
- In het schoolreglement staat vermeld dat er kluiscontrole kan plaatsvinden en hoe deze controle in zijn werk gaat.
- De leerling moet toestemming geven voor het doorzoeken van in het kluisje aanwezige, persoonlijke eigendommen zoals tassen en jassen. Geeft de leerling deze toestemming niet, dan mogen de spullen van de leerling niet doorzocht worden.
Wij adviseren om bij het uitvoeren van kluiscontroles rekening te houden met onderstaande punten.
- Doe de kluiscontrole altijd waar de leerling bij is zodat er achteraf geen onzekerheid of verwarring over een eventuele vondst kan ontstaan.
- Laat de controle altijd uitvoeren door minimaal twee personen. Dan is er altijd een getuige.
- Laat de controle liefst uitvoeren door een buitenstaander (bijvoorbeeld een beveiliger). Docenten hebben immers ook een vertrouwensfunctie.
Lespakketten
Helder op School heeft verschillende lespakketten ontwikkeld voor verschillende leeftijden en typen onderwijs. Deze lespakketten zijn gebaseerd op onderzoek naar wat werkt en wat niet. Lees meer hierover in de Richtlijnen voor verslavingspreventie binnen het onderwijs. Zie ook de pijler educatie en bekijk de folder met het aanbod van Helder op School.
Helder op School biedt leeftijds- en niveau-specifieke lespakketten. Kijk op de pagina 'Pijler educatie' wat het beste bij uw klas past.
Een aantal lespakketten kunt u zelf bestellen in de webwinkel van het Trimbos-instituut. Dit wordt bij de pijler educatie per lespakket aangegeven.
Voor het gebruik van sommige pakketten is vooraf training nodig door speciaal geschoolde GSA’s of preventiedeskundigen. Na de training ontvangt u een bestelinstructie voor het betreffende lespakket.
U kunt de lespakketten en trainingen ook bestellen via een Gezonde School-adviseur van de GGD of een preventiedeskundige van de regionale instelling voor verslavingszorg die actief is op uw school.
Zie ook Prijzen Helder op School 2024-2025.
Dat kan via de website smokefreechallenge.nl of door een e-mail te sturen naar de helpdesk Helder op School. De challenge start elk jaar in het najaar en duurt een half jaar.
De lessen en lesmaterialen zijn gebaseerd op onderzoek naar wat werkt - en wat niet - op verschillende leeftijden. Het geven van lessen over deze thema’s vereist specifieke vaardigheden, die je leert tijdens de training.
Om docenten zoveel mogelijk tijd te besparen, bevatten de lespakketten filmpjes en andere handige hulpmiddelen.
De eigen docent kent de leerlingen het beste en weet wat er leeft, wat een gevoelig onderwerp als het gebruik van alcohol of drugs makkelijker bespreekbaar maakt. Ook zullen docenten eventueel risicogebruik bij individuele leerlingen eerder herkennen.
Een enkele keer worden de lessen gegeven door een medewerker van de GGD of instelling voor verslavingszorg. Dan is ons advies dat zij alle lessen uit een lespakket van Helder op School voor hun rekening nemen en uitvoeren zoals de bedoeling is, in nauwe samenwerking met de eigen docent.
Overigens is een bredere aanpak met een programma als Helder op School effectiever dan alleen werken met de lespakketten. We weten uit onderzoek dat schoolprogramma’s effectief zijn doordat ze naast de lespakketten een samenhangend geheel bieden van beleid, zorg voor individuele leerlingen en betrokken ouders.
Zie ook het Standpunt en advies van Helder op School over gastlessen door medewerkers van GGD en IVZ en lees ook de veelgestelde vraag over de inzet van ervaringsdeskundigen.
Nee, de lespakketten zijn echt afgestemd op leerlingen van een bepaalde leeftijd en op een specifiek type onderwijs. In de Richtlijnen verslavingspreventie binnen het onderwijs lees je waarom dit zo belangrijk is.
Leerlingen in het primair onderwijs staan meestal negatief tegenover roken, vapen, drinken, drugs en gokken. Uit onderzoek is gebleken dat voorlichting op deze leeftijd nog geen zin heeft, omdat het nog niet bij de belevingswereld van de kinderen past. Dat neemt niet weg dat het wel goed is om ook in het primair onderwijs beleid te maken op dit gebied en alert te zijn op signalen van problemen op dit gebied bij individuele leerlingen.
Zie ook: Standpunt en advies Helder op School over middelenvoorlichting in het basisonderwijs
Helder op School wordt uitgevoerd met begeleiding van de GGD of de lokale instelling voor verslavingszorg. Zij verzorgen dan ook de trainingen die bij de lespakketten horen, ouderavonden en overige trainingen voor het personeel.
Kijk bij vind jouw preventiedeskundige om contact te leggen met een Gezonde School-adviseur of preventiedeskundige bij u in de buurt.
Ouders
Ouders of andere vaste verzorgers spelen een grote rol bij de opvoeding van hun kind, ook op het gebied van roken, alcohol, drugs, gokken, gamen en gebruik van sociale media. De invloed van ouders neemt wel iets af als de kinderen ouder worden - de mening van leeftijdsgenoten wordt steeds belangrijker - maar de mening van ouders blijft ook voor pubers heel belangrijk.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen en jongeren die thuis duidelijke regels krijgen meestal later beginnen met het drinken van alcohol. Daarnaast zijn liefdevolle ondersteuning en goede gesprekken ook heel belangrijk. Het kan dus helpen om ouders tips te geven hoe ze het gesprek met hun kind aan kunnen gaan over tabak, alcohol, drugs, gokken, gamen en sociale media.
De meeste lespakketten van Helder op School zijn ook op de ouders en verzorgers gericht. Vaak is ook een ouderavond onderdeel van het pakket. Door als school met de ouders samen te werken wordt de boodschap versterkt. Ook naast de lespakketten zijn een groot aantal materialen, folders en websites voor ouders beschikbaar.
Op de informatiepagina over de pijler omgeving staan alle websites en folders voor ouders overzichtelijk bij elkaar.
Helder op School wordt uitgevoerd met begeleiding van de GGD of de lokale instelling voor verslavingszorg. Zij kunnen ook ondersteunen bij het organiseren van ouderavonden. Kijk bij vind jouw preventiedeskundige om contact te leggen met een Gezonde School-adviseur of preventiedeskundige bij u in de buurt.
Overlast in de buurt
Wij raden aan om in gesprek te blijven met deze leerlingen, maar ook het gesprek aan te gaan met de buurt. Eventueel kun je een rookverbod in de straat aanvragen via de gemeente. Vraag ook de Gezonde School-adviseur of preventiedeskundige die Helder op School begeleidt om mee te denken.
Nog geen Gezonde School-adviseur of preventiedeskundige? Kijk bij vind jouw preventiedeskundige om contact te leggen.
Schoolfeest
Het aankondigen van alcoholblaastesten bij de ingang van het feest kan jongeren ontmoedigen om vooraf in te drinken.
Mocht je gebruik gaan maken van blaastesten op schoolfeesten, leg dan de onderstaande punten vooraf vast in het reglement.
- Wie neemt de testen af? Bij het inzetten van een externe partij wordt de vertrouwensband tussen leerlingen en het schoolpersoneel niet geschaad.
- Welke afspraken gelden bij overtreding (bv. niet deelnemen aan het feest, contact met de ouders)?
- Hoe verloopt de registratie van de uitslag van de test? (Vastleggen van de uitslag is volgens de privacywetgeving niet toegestaan.)
- Hoe worden schoolpersoneel, ouders en leerlingen vooraf geïnformeerd en gewezen op hun verantwoordelijkheid?
Tip: als alleen docenten de testen afnemen, laat dan meerdere docenten afwisselend twee aan twee de testen afnemen. En voorkom dat leerlingen door hun eigen docent gecontroleerd worden.
Het inzetten van drugstesten (swap- of speekseltesten) kan voor veel discussie zorgen en is daarom niet aan te raden. Urine en bloedtesten zijn nauwkeurig, maar de uitslag komt pas dagen later. Een positieve speekseltest op cannabis kan iets aangeven over het gebruik in het verleden, maar geeft niet aan of de jongere op het moment van testen onder invloed is.
Het is belangrijk om afspraken met elkaar te maken over middelengebruik. Als docent geef je liefst het goede voorbeeld. We weten uit onderzoek dat kinderen en jongeren die mensen in hun omgeving zien roken en drinken daar zelf ook eerder mee beginnen en later ook meer gaan roken en drinken.
Tijdens een schoolfeest is het bovendien belangrijk dat docenten zich realiseren dat ze de verantwoordelijkheid voor de leerlingen hebben en moeten kunnen handelen in het geval van calamiteiten.
Je kunt als school overwegen om stoppen met roken- of minder drinken-cursussen aan te bieden.
Vapen
Als een school op de lange termijn iets wil doen aan het aantal vapende leerlingen, kies dan voor een integrale aanpak, zoals Helder op School. Met dit integrale programma werk je aan een veilige en gezonde schoolomgeving. De lessen sluiten aan bij de ontwikkelingsfase van de leerlingen en – naast het geven van voorlichting - werk je ook aan andere belangrijke dingen die een rol spelen bij wel of niet roken en vapen. Denk aan de sociale normen die leerlingen ervaren, vertrouwen en vaardigheden. Ook betrek je ouders bij de uitvoering van de lessen. Zij hebben een belangrijke rol in het tegengaan van het middelengebruik van hun kind.
Meer lezen
Werkweek of schoolreis
Het is belangrijk om afspraken met elkaar te maken over middelengebruik. Als docent geef je liefst het goede voorbeeld. We weten uit onderzoek dat kinderen en jongeren die mensen in hun omgeving zien roken en drinken daar zelf ook eerder mee beginnen en later ook meer gaan roken en drinken.
Tijdens een werkweek of schooreis is het bovendien belangrijk dat docenten zich realiseren dat ze de verantwoordelijkheid voor de leerlingen hebben en moeten kunnen handelen in het geval van calamiteiten, ook ’s avonds en ‘s nachts.
Je kunt als school overwegen om stoppen met roken- of minder drinken-cursussen aan te bieden.