Je hebt als Gezonde School-adviseur (GSA) of preventiewerker een school begeleid bij het preventieprogramma Helder op School. Nu is het tijd voor een evaluatie en het bespreken van de vervolgstappen. Op deze pagina vind je alle hulpmiddelen en materialen hiervoor.
Goed beleid wordt regelmatig geëvalueerd en structureel bijgesteld. Daarom plan je elk jaar een evaluatiegesprek met de school. Eventuele nog openstaande actiepunten kunnen in het volgende schooljaar worden opgepakt en nieuwe actiepunten kunnen worden toegevoegd aan het plan voor het komende jaar. Je stimuleert de school het beleid levend te houden door erover te blijven communiceren met alle doelgroepen.
Evaluatiegesprek
Maak een afspraak voor een evaluatiegesprek met je contactpersoon en de leden van de werkgroep. Neem samen de vragen in de checklist evaluatiegesprek op school door en kijk wat er goed gaat en wat nog beter kan.
Beleid en afspraken bijstellen
Stel waar nodig het beleid, de schoolregels en het zorgprotocol bij. Zorg dat dit wordt aangepast op alle plekken waar beleid en regels onder de aandacht komen.
Plannen voor de volgende periode
Maak plannen voor de komende periode. De punten die voor verbetering vatbaar zijn, zijn gelijk je actiepunten voor het komende jaar. Indien nodig kun je (delen van) deze handleiding opnieuw doorlopen.
Levend houden
Communiceer over de evaluatie en de plannen met de schoolmedewerkers, de leerlingen en de ouders. Deel positieve resultaten met elkaar. Organiseer af en toe een activiteit om hernieuwde energie te geven aan het thema.
Ieder jaar moet er opnieuw aandacht voor zijn, je hebt nieuwe mensen en mensen hebben het druk. Je probeert steeds opnieuw iets ludieks te bedenken, ook voor ouders, om draagvlak te creëren.
Implementatiemonitor invullen
De Implementatiemonitor Helder op School is een digitaal instrument waarin GSA’s en preventiedeskundigen per school aangeven wat ze gedaan hebben met Helder op School: aan welke pijlers hebben ze gewerkt, welke trainingen hebben ze gegeven en welke lespakketten worden er gebruikt? Je kunt in de monitor ook zien welke andere scholen in de regio al met Helder op School werken en wat ze precies doen. Wellicht zijn er mogelijkheden voor samenwerking.
Als GSA of preventiedeskundige krijg je toegang tot de Implementatiemonitor via jouw GGD of Instelling voor Verslavingszorg (IVZ). Het is jouw taak om deze monitor actueel te houden. Je krijgt 1x per jaar een reminder via e-mail van de helpdesk van Helder op School.
Rapportage aan eigen instelling of gemeente
- De school zelf hoeft niet te rapporteren, tenzij de school een Gezonde School-vignet wil aanvragen.
- GSA's hoeven niet te rapporteren aan de GGD of de gemeente.
- Preventiedeskundigen van een Instelling voor Verslavingszorg (IVZ) moeten over hun begeleiding rapporteren aan de gemeente.
Gezonde School-vignet
Scholen die voor roken, alcohol en drugs (RAD) alle pijlers van Helder op School op orde hebben, kunnen voor dit thema een vignet Gezonde School aanvragen. Met dit vignet laten ze zien dat ze voldoen aan de vastgestelde kwaliteitscriteria. Je kunt de school bij het doen van de aanvraag van dit vignet ondersteunen.
Wetenschappelijke onderbouwing
Het programma Helder op School is theoretisch onderbouwd. Hier lichten we toe welke keuzes we gemaakt hebben en waarom we doen wat we doen. Zodat jij als GSA of preventiedeskundige dit op jouw beurt goed aan scholen uit kunt leggen.
Structureel ingebed
Helder op School is een samenhangend programma dat structureel moet worden ingebed in de school. Dit lukt alleen als je het regelmatig op de agenda zet en evalueert wat er goed gaat en waar aanpassingen nodig zijn.