Happyles: informatie voor scholen
In dit dossier
- Jongeren krijgen handvatten aangeboden ter bevordering van welbevinden en geluk en ter preventie van depressieklachten. Jongeren die beter in hun vel zitten presteren beter op school.
- Door Happyles krijgt u beter zicht op het welbevinden van uw leerlingen.
- Happyles kan bijdragen aan een positief pedagogisch klas- en schoolklimaat.
- De lessen worden gegeven door speciaal daartoe opgeleide (jeugd)hulpverleners uit uw gemeente of regio. Hierdoor is de verbinding gelegd met de uitvoeringsorganisatie, voor zover die nog niet aanwezig was. Het ondersteuningsteam van school kan daardoor in de toekomst makkelijker schakelen.
- In uw school kunt u starten met een klein aantal klassen. Bij tevredenheid kan dit mogelijk verder uitgerold worden bij meer klassen en schoolniveaus.
De lessen zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor het vmbo en het mbo (jongeren tussen 13 t/m 25 jaar), maar sluiten ook goed aan bij havo- en vwo-leerlingen. Happyles wordt bij voorkeur tijdens de mentoruren (vo) of studieloopbaanbegeleidingsuren (mbo) aangeboden. Happyles wordt aangeboden aan de hele klas. De online lessen zijn er in twee varianten: een korte versie voor praktijkniveaus en een uitgebreidere voor theoretische niveaus.
Als school ben je bezig met het pedagogische klimaat. Happyles kan één van de onderdelen zijn, omdat er met leerlingengesproken wordt over: wat houd je bezig, waar word je gelukkig van, welke plannen heb je voor de toekomst, etc. Een deel van de lessen is klassikaal: er zijn groepsopdrachten en leerlingen praten met elkaar. De mentor is ook voortdurend aanwezig tijdens de vier lessen. Als er tijdens de les belangrijke zaken aan bod komen, kan de mentor hier later op terugkomen.
Het is niet mogelijk om docenten te trainen tot Happyles-trainer. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld psychologen of orthopedagogen die vanuit de school werkzaam zijn.
Happyles-trainers komen in aanraking met privacygevoelige informatie, door de ingevulde Happylestest en tijdens individuele gesprekken met leerlingen. De trainer deelt deze informatie alleen met de mentor (school) als de leerling daarvoor toestemming geeft. Het kan een drempel zijn voor leerlingen om dingen te delen met hun eigen docent of ondersteuningsteamlid.
Happyles-trainers werken onder de verantwoordelijkheid van een zorg-, welzijns- of behandelorganisatie. Het Trimbos-instituut sluit een samenwerkings- en verwerkingsovereenkomst af met elke uitvoeringsorganisatie die Happyles uitvoert.
Happyles werkt via een integrale aanpak waarbij het ondersteuningsteam van school en externe zorgprofessionals zo veel mogelijk samenwerken. Happyles wordt gegeven door speciaal daartoe opgeleide trainers. Deze zijn werkzaam bij een lokale organisatie in uw gemeente of regio, bijvoorbeeld (preventieafdeling van de jeugd-)GGZ, GGD, JGZ, CJG, school maatschappelijk werk of jongerenwerk. Dit noemen we de uitvoeringsorganisatie.
Mentoren / studieloopbaanbegeleiders (slb’ers) zijn onmisbaar bij Happyles. Betrokkenheid van de mentor vergroot de kans op geslaagde lessen. We vragen dan ook om actief bij de lessen aanwezig te zijn. Waarom?
- De mentor ziet hoe de trainer onderwerpen rondom welbevinden ter sprake brengt en krijgt meer zicht op wat er leeft bij de leerlingen. Op een later moment kan de mentor er nog eens op terugkomen in de klas of bij een leerling;
- Happyles kan de mentor een opening bieden om verder in gesprek te gaan met de klas over bijvoorbeeld het omgaan met problemen of dreigende conflicten.
- En niet onbelangrijk: de mentor kent de klas het beste en kan orde houden in de klas;
- Verder kan de mentor de trainer ondersteunen in het creëren van een veilige sfeer bij de opdrachten tijdens de lessen;
De Happyles-trainer plant, in overleg met de mentor of met de contactpersoon van de school, de lessen in. We vragen de mentor om Happyles aan te kondigen bij de leerlingen. De Happyles-trainer evalueert na afloop de lessen met de mentor. Indien van toepassing bespreekt de trainer voor welke leerlingen nadere actie nodig is (met toestemming van de leerling).
Happyles kan het pedagogisch klimaat op school verbeteren alleen al omdat er aandacht is voor meer openheid in de communicatie. Van school wordt verwacht dat de lessen zo goed mogelijk gefaciliteerd worden. Stem af wie binnen de school het volgende regelt:
- Samenwerkingsafspraken met de uitvoeringsorganisatie. Denk bijvoorbeeld aan:
- Hoe informeert de school leerlingen en ouders over Happyles?
- Wanneer vinden de lessen en de individuele gesprekken plaats?
- Hoe handel je bij (onvoorziene) afwezigheid van de mentor?
- Wie is het aanspreekpunt voor vragen/klachten vanuit leerlingen of ouders?
- Informeren van ouders over Happyles door middel van een opgestelde brief of desgewenst een informatiebijeenkomst voor de ouders;
- Informeren van mentoren en de overige docenten over het Happyles-aanbod op school;
- Contact met de trainer over benodigde leerling-accounts voor de e-lessen;
- Reserveren van klaslokalen voor de vier lessen en individuele gesprekken;
- Regelen van laptops/computers voor les 2 en 3;
- Plannen van lessen en individuele gesprekken met leerlingen.
Leerlingen worden tijdens de lessen uitgenodigd om te spreken over wat hen bezig houdt. Ze vullen tijdens les 2 een online vragenlijst (Happylestest) in met vragen over hun welbevinden en mogelijk aanwezige somberheidsgevoelens. Tijdens het individuele gesprek komt de trainer hierop terug. Niet zelden krijgen trainers tijdens deze gesprekken informatie die de leerling nog niet eerder gedeeld heeft. Alleen de trainer beschikt over informatie die de leerling geeft. De trainer deelt alleen informatie met de mentor waar de leerling toestemming voor geeft.
Alle persoonsgebonden informatie als naam, mailadres, school, klas, gemeente en dergelijke worden aan het eind van het schooljaar verwijderd. De leerling en de trainer hebben dan geen toegang meer tot de informatie uit de Happylestest en dergelijke.
Het Trimbos-instituut gebruikt de geanonimiseerde gegevens voor monitoring op landelijk niveau: bijvoorbeeld aantal vmbo-t leerlingen dat Happyles volgden in schooljaar X.
De kosten bestaan uit:
- Licentiekosten;
- Kosten voor de trainerscursus;
- Inzet (uren) van de trainers.
Het Trimbos-instituut verrekent de licentiekosten en de kosten voor de trainerscursus met de uitvoeringsorganisatie die Happyles geeft op scholen.
De uitvoeringsorganisatie verrekent de kosten voor de inzet (uren) van de trainer met een andere partij (bijvoorbeeld gemeente, school of een samenwerkingsverband van scholen). Hetzelfde kan gelden voor licentiekosten en kosten voor de trainerscursus.
Het hangt van de lokale situatie af of bijvoorbeeld de gemeente bereid is om deze preventieve interventie te financieren. De hoogte van de kosten hangt onder andere af van het aantal deelnemende klassen en de tarieven van de uitvoeringsorganisatie. Wij lichten dat graag in een gesprek toe.
Waarom licentiekosten? Per klas worden licentiekosten verrekend in verband met ontwikkeling van het lesprogramma, onderhoud (zoals gebruik online Happyles-omgeving, hosting, updates) en begeleiding (helpdeskfunctie). Het Trimbos-instituut ontvangt al jaren géén subsidie voor deze interventie en door licentiekosten in rekening te brengen kan de interventie blijven bestaan.
Neem dan contact met ons op. We bekijken of er in uw regio al een uitvoeringsorganisatie aanwezig is met Happylestrainers. Zo niet, dan zoeken we samen met u een lokale of regionale uitvoeringsorganisatie die de Happyles-lessen kan gaan geven.