Duizenden zorgprofessionals dragen jaarlijks bij aan het succes van de landelijke campagne Stoptober. Samen 28 dagen niet roken in oktober: daar gaat het om. En Stoptober werkt. Wat kun jij doen om mee te helpen met Stoptober?
Vragen?
Voor Stoptober-deelnemers uit alle lagen van de bevolking is het aantrekkelijk om mee te doen. Dat blijkt uit onderzoek.
Stoptober werkt
Stoptober is wetenschappelijk onderbouwd én een bewezen effectieve methode die ondersteunt bij het stoppen met roken. Het heeft een positieve insteek waarbij sociale steun een kernelement is. Deelname aan Stoptober biedt rokers de mogelijkheid om vanaf 1 oktober in 28 dagen een succesvolle stoppoging te doen.
- 70% van de Stoptober-deelnemers houdt het vol om 28 dagen niet te roken. (Onderzoek van AMC, 2017)
- Na drie maanden was de helft (52%) nog steeds gestopt en na een jaar een kwart (25%).
- Bovendien blijkt dat iemand die vier weken lang niet heeft gerookt, vijf keer zoveel kans heeft om definitief te stoppen met roken.
- Deelnemers gaven aan dat Stoptober goed werkt vanwege de gratis Stoptober app, het samen stoppen en de duidelijke tijdsaanduiding (28 dagen vanaf 1 oktober).
Belangrijke rol zorgverlener bij Stoptober
Rond september is er veel media-aandacht voor Stoptober, daar kunnen zorgorganisaties goed op inhaken. Stoptober is een mooi moment om op een laagdrempelige manier het roken onder de aandacht te brengen bij medewerkers en patiënten/cliënten. Het is bewezen dat een stopadvies van een zorgverlener vaker leidt tot een stoppoging.
De initiatiefnemers van Stoptober
Stoptober is een initiatief van KWF, Hartstichting, Longfonds, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Trimbos-instituut, GGD GHOR Nederland, en Stichting Gezondheidsfondsen voor Rookvrij.
Het Nederlands Huisartsen Genootschap en het Partnership Stoppen met Roken ondersteunen deze campagne.
Blijf op de hoogte
Schrijf je in voor de nieuwsbrief over Stoptober voor medewerkers in de zorg. We houden je dan ongeveer 4 keer per jaar op de hoogte over de Stoptober-campagne.