De tabaksindustrie probeert roken al jaren neer te zetten als iets wat normaal en geaccepteerd is. Maar roken is niet normaal. Campagnes zorgen ervoor dat mensen roken als iets abnormaals gaan zien. En dit draagt bij aan meer mensen die stoppen met roken.
Vragen?
Wat jij als zorgprofessional kunt doen
Zorgprofessionals hebben een belangrijke rol bij het verspreiden van een campagne. Om de boodschap van een campagne duidelijk te maken, is het belangrijk dat mensen herhaaldelijk blootgesteld worden aan de campagne. De boodschap wordt krachtiger als deze ook vanuit de zorg gedeeld wordt.
Je kunt mensen die roken attenderen op een campagne. Bijvoorbeeld door posters en flyers te verspreiden in de wachtkamer, of door een activiteit te organiseren tijdens de campagne.
Maar je kunt ook mensen helpen die door het zien van een campagne nadenken over stoppen met roken. Een campagne is namelijk een goed moment voor professionals om over stoppen met roken te beginnen. Dat kan bijvoorbeeld door te zeggen ‘We besteden deze maand aandacht aan stoppen met roken. Mag ik vragen of u rookt?’ Het Very Brief Advice + (VBA+) is een korte methode om patiënten toe te leiden naar goede hulp.
Informatie over campagnes
Campagnes kunnen verschillende doelen hebben. Bewustwordingscampagnes zijn er bijvoorbeeld op gericht om mensen bewust te maken van de risico’s van roken. Stopcampagnes hebben als doel rokers die gemotiveerd zijn aan te zetten tot een stoppoging. In de factsheet 'Massamediacampagnes om roken terug te dringen' kun je meer lezen over mediacampagnes.
Marc Willemsen, Programmahoofd Tabaksontmoediging van het Trimbos-instituut heeft in een blog uitgelegd waarom campagnes nog altijd belangrijk zijn: 'Stoppen-met-rokencampagnes blijven helaas nog lang noodzakelijk'.
Het Trimbos-instituut is niet de enige die campagne voert, andere afzenders zijn bijvoorbeeld de Overheid, Artsen slaan Alarm, Gezondheidsfondsen voor Rookvrij en KWF Kankerbestrijding.