2 systematische reviews van reviews: impact van alcoholmarketing en -reclame én standpunten van alcoholindustrie over beperkingen van alcoholmarketing
Onderzoekers uit Canada hebben 2 systematische reviews van reviews uitgevoerd naar 1) de impact van alcoholmarketing en -reclame en 2) de standpunten van de alcoholindustrie (i.e. importeurs, producenten, distributeurs, detailhandelaren en reclamebureaus) over beperkingen van alcoholmarketing. Voor de eerste review zijn in totaal 19 reviews geïncludeerd (11 gericht op jongeren en jongvolwassenen; 3 gericht op online alcoholmarketing; 3 gericht op de impact van alcoholmarketing op cognities; 2 gericht op alcoholmarketing en beleidsopties). Voor de tweede review zijn in totaal 4 reviews geïncludeerd.
Uit dit onderzoek blijkt dat (online) alcoholmarketing geassocieerd is met een toename in drinkintenties, alcoholgebruik en problematisch alcoholgebruik onder jongeren en jongvolwassenen. Daarnaast bleek dat alcoholreclame gericht op aantrekkelijke contexten en uitkomsten meer geaccepteerd en minder snel vergeten worden door jongeren. Bovendien bleek dat dat de alcoholindustrie een sterke voorkeur heeft om zelfregulering van alcoholreclame te handhaven.
De onderzoekers concluderen dat alcoholmarketing en -reclame geassocieerd zijn met toegenomen drinkintenties en (problematisch) alcoholgebruik. Verder geven zij aan dat beleidsmaatregelen gericht op het beperkingen van alcoholreclame een effectieve manier zijn om alcoholgebruik te verminderen. Bovendien concluderen de onderzoekers dat er meer onderzoek nodig is om alle aspecten van de waargenomen associaties te beoordelen, vooral hoe marketingbeleid vrouwen en mensen met alcoholafhankelijkheid beïnvloedt.
Meer lezen over dit onderwerp: