Vragenlijstonderzoek: invloed van het delen van alcoholgerelateerde content door influencers op social media op alcoholgebruik
Onderzoekers uit de Verenigde Staten hebben een vragenlijstonderzoek uitgevoerd naar de invloed van het delen van alcoholgerelateerde content (AGC) door influencers op social media op het alcoholgebruik bij studenten (N=528; 74,6% meisjes, 18-25 jaar).
Uit dit onderzoek blijkt dat het volgen van meer influencers die AGC op social media delen is geassocieerd met een grotere hoeveelheid en frequentie van alcoholgebruik en piek drankjes (het hoogste aantal drankjes geconsumeerd op één dag), maar niet is geassocieerd met gevolgen van alcoholgebruik. De frequentie van influencers die AGC delen is gerelateerd aan een meer alcoholgebruik en piekdrankjes, maar niet aan de frequentie en de gevolgen van alcoholgebruik. Acteurs, alledaagse personen en andere type influencers die AGC op sociale media delen waren gerelateerd aan verschillende alcoholuitkomsten.
De onderzoekers concluderen dat de bron van AGC belangrijk is bij het onderzoeken van de effecten van blootstelling aan AGC op sociale media op het alcoholgebruik bij studenten.
Meer lezen over dit onderwerp: