Systematische review: social media campagnes om alcoholgebruik en gerelateerde schade, houding en bewustzijn te beïnvloeden
Onderzoekers uit de Verenigde Staten hebben een systematische review uitgevoerd naar social media campagnes om alcoholgebruik en gerelateerde schade, houdingen en bewustzijn bij kinderen, jongeren en volwassenen te beïnvloeden. In totaal zijn 11 studies (cross-sectioneel onderzoek) geïncludeerd (zoekperiode tot december 2022).
Uit dit onderzoek blijkt dat 2 campagnes gericht op rijden onder invloed geen effect hadden op het gedrag, terwijl 2 andere campagnes wel een afname in rijden onder invloed lieten zien. Van de 3 studies gericht op het alcoholgebruik bij studenten vonden er 2 een vermindering van het alcoholgebruik na de campagne, maar een derde studie vond geen verschillen in de kwaliteit of duur van het drinken. In één studie werden veranderingen in de houding gemeten en werd vastgesteld dat de campagne de steun voor belangrijke alcoholbeleidsmaatregelen aanzienlijk vergrootte. Alle studies hebben bewustwording gemeten, maar slechts 6 studies hebben gekeken naar de effecten op korte termijn, waaruit blijkt dat de campagne de bewustwording verhoogde.
Het is dus onduidelijk of social media campagnes alcoholgebruik en gerelateerde schade, houding en bewustzijn kunnen beïnvloeden. De onderzoekers concluderen dat social media campagnes in sommige populaties de potentie hebben om deze uitkomsten te beïnvloeden. De onderzoekers vinden het noodzakelijk dat de volksgezondheidssector de invloed van social media op alcoholgebruik en gerelateerde schade, houding en bewustzijn op bevolkingsniveau test en evalueert.
Meer lezen over dit onderwerp: